Ny lag från 1 juli 2026 för elbilar och laddning på jobbet

Den tidigare tillfälliga skattefriheten för förmån av att ladda elbil på arbetsplatsen blir nu permanent. Ett besked som stärker incitamenten att välja elbil både för företag och anställda.

Bakgrund & syfte bakom lagändringen

Transportsektorn står för en stor del av utsläppen. Därför vill staten göra det mer lönsamt att välja eldrift framför fossila alternativ.

Den 22 april sa riksdagen ja till ändringar i inkomstskattelagen med syftet att göra det enklare för arbetsgivare att ställa om och arbeta mer hållbart.

Från 1 juli 2026 gäller den nya lagen

Skattefri laddning av elbil på arbetsplatsen som tidigare var ett tillfälligt beslut blir nu permanent.

Det innebär att arbetsgivare fortsatt kan erbjuda laddning utan att det beskattas som en förmån.

Samtidigt utökas avdragsrätten för drivmedel vid tjänsteresor. Syftet är att skapa ett mer logiskt och rättvist system när el används.

Vad betyder det för dig som arbetsgivare?

  • Du kan erbjuda laddning som en skattefri förmån
  • Starkare affärscase för att investera i laddinfrastruktur
  • Ett konkret sätt att stärka både arbetsgivarvarumärke och hållbarhetsprofil
  • Möjlighet att möta ökade förväntningar från både anställda och kunder

Vad betyder det för dina anställda?

  • Ingen förmånsbeskattning på laddningen
  • Lägre faktisk kostnad för pendling
  • Elbil blir ett mer ekonomiskt attraktivt alternativ
  • Tydligare och mer förutsägbara regler kring förmåner

Har ni laddhybrider som förmånsbil?

Med den utökade avdragsrätten för tjänsteresor blir reglerna nu tydligare och mer anpassade till eldrift.

Vad innebär förändringen?

  • Den anställde får göra avdrag för drivmedel vid tjänsteresor
  • Arbetsgivaren kan betala ut skattefri milersättning även om bilen laddats på arbetsplatsen
  • Färre gränsdragningsproblem mellan el och traditionellt drivmedel

Vill du ha hjälp med företagets redovisning?

Hör av dig idag!

Telefon: 08-91 91 07
E-post: Mejla oss

Innehållsförteckning